Під час розгляду проєкту закону на нашому профільному Комітеті з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, мені вдалось збільшити кількість районів в області до шести, – повідомила виданню «Політична Арена Вінниччини» парламентарка Лариса Білозір і розповіла про своє бачення відповідної реформи.
Формування укрупнених районів не мало б створювати проблем для пересічного громадянина. Нові райони утворювали для організації, в першу чергу, державної виконавчої влади, і ключовим критерієм було максимальна ефективність з мінімальними затратами на її утримання.
На практиці після затвердження нового адміністративно-територіального устрою повноваження районних рад перейшли громадам, а з ними і фінансові ресурси – 64% податку на доходи фізичних осіб (ПДФО), місцеві податки, акцизи та збори. Тому потреба у застарілій системі, яка функціонувала донедавна, просто відпала. Невдоволення у багатьох виникає саме через не розуміння впроваджених змін. Люди сприймають нові утворення через призму минулого, і думають, що центр району відіграє ті ж функції, що й донедавна. Це вже не так.
Але є одне але…
Відсутність нагляду та за дотримання законності при прийняті рішень місцевими радами вже зараз породжує проблеми (До 2012 року цю функцію виконувала прокуратора). Як приклад, у громадах виникали конфлікти навколо формування кількості старостинских округів та призначення старост .
Вплинути на цей процес ніхто не міг. Як не може ніхто відмінити відверто протизаконні рішення місцевих рад по землі. У деяких громадах відбулась фактично «децентралізація корупції» після передачі земель від Держгеокадастру. Раніше землю «ділили» у обласних та столичних кабінетах, тепер це відбувається на рівні місцевих рад. На щастя, не скрізь це набуло системного характеру, але кричущі випадки є і у нас на Вінниччині.
Що стосується надання адмінстративних послуг, які раніше громадяни отримували в райцентрах, то ми з колегами розробили та прийняли закон “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації мережі та функціонування центрів надання адміністративних послуг та удосконалення доступу до адміністративних послуг, які надаються в електронній формі”(законопроєкт № 2679), який передбачає створення до 2023 року Центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП) у кожній з громад.
Все це, щоб наблизити адмінпослуги до мешканців. Для підтримки громад у держбюджеті другий рік поспіль ми переконали уряд передбачити додаткове фінансування – 231 млн. грн. Бо це ще одна важлива відповідальність місцевої влади.
Завдяки цій субвенції ми реалізували 188 проєктів в тому числі і на Вінниччині : Вапнярська, Мурованокуриловецька, Шаргордська, Чернівецька, Хмільницька, Бершадська, Теплицька, Козятинська, Немирівська, Могилів-Подільська громади. На жаль, не всі розуміють важливість створення ЦНАП, тому ми маємо ситуацію, коли у деяких громадах вони й досі відсутні. Хоча доступні адміністративні послуги – важливий елемент децентралізації.
Повертаючись до питання формування районів на Вінниччині, варто згадати, що на різних етапах моделювання пропонувались відмінні один від одного варіанти адміністративно-територіального устрою нашої області. Варто згадати, що колишній голова Вінницької ОДА, пан Скальський, подав до Мінрегіону на затвердження пропозицію про утворення всього трьох величезних районів із центрами у Вінниці, Гайсині та Могилеві-Подільському.
На щастя, під час розгляду проєкту закону на нашому профільному Комітеті з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, мені вдалось збільшити кількість районів в області до шести, опираючись на методику. Це був тривалий та складний процес.